piątek, 7 października 2016

Rowerem dookoła Tatr

No i stało się. W końcu udało mi się wybrać na przejażdżkę dookoła Tatr. Planowałem jechać na wiosnę czy w lecie, przy sprzyjającej pogodzie, ale jednak nie udało się zgrać z kumplami, którzy mieli jechać ze mną. Ostatecznie korzystając z urlopu postanowiłem wyruszyć sam, łapiąc resztki pogody, jaka została z tegorocznego lata. Pogoda ta jednak nie była aż taka cudowna, gdyż z każdym dniem września robiło się chłodniej. Ale jak nie teraz to kiedy? Spakowałem rower do samochodu, sakwy i wszystko co potrzebowałem do podróży. W zamierzeniu miałem przejechać trasę w 2-3 dni, w zależności od kondycji i pogody. Już wcześniej zaplanowałem sobie przystanki - jednak nie rezerwowałem noclegów. Jechałem w ciemno. Lecimy!

dzień 1. 85 km

Nastawiałem się na chłodny dzień, w szczególności poranki. Tego dnia było wyjątkowo zimno. Budzik postawił mnie na nogi o 5:30. Na termometrze 4 stopnie. Oczywiście na plusie. Plusem było też to, że w ciągu dnia robiło się znacznie cieplej.
W Zakopanem byłem ok. 8:30. Chwilę zajęło mi znalezienie miejsca parkingowego a później już tylko wypakowanie zabawek. Start chwilę po 9:00.
Chciałem dotrzeć do słowackiej miejscowości Liptowski Mikulasz, położonej nad dużym jeziorem. Jechało się całkiem dobrze, do czasu aż zaczęły się na prawdę mega spore podjazdy. Dały mi się one we znaki, bo jednak ostatnimi czasy mało trenowałem. Po drodze świetne widoki, na Giewont, później na Tatry słowackie. Okropnie długie podjazdy potrafiły na prawdę zmęczyć. Najdłuższy robiłem przez godzinę, rozkładając go na raty bo nie miałem dość sił. Za to zjazdy niesamowite. 50-60 km/h i tak kilka minut.
Wiedziałem, że robi się ciemno już przed 19:00 dlatego chciałem do 18 znaleźć nocleg, by nie jeździć po ciemku. Tak też się stało. Po dotarciu do miasta chwilę pokrążyłem po okolicy w celu znalezienia jakiejś '' ubytovni''. Sklep, kolacja, zimne piwko na regenerację i do spania :)

dzień 2. 75 km

Przy sprzyjającej pogodzie wyruszyłbym dużo wcześniej, pewnie ok 7-8. Ale o tej godzinie zanim wyjdzie słońce jest bardzo chłodno. Zebrałem się więc o 9 i w drogę. Tuż po wyjechaniu z miasta robiłem mały przepak, przy okazji chwilę odpoczywając. Minęła mnie grupka kilku rowerzystów jadących z sakwami w tę stronę co ja. Zaraz później wystartowałem, widząc ich odjeżdżających w oddali. Po ok 10 minutach dogoniłem ich, by może na chwilę się podłączyć. Zagadałem do ostatniego, rzucając po Słowacku ''Ahoj!''. Jak się okazało była to grupa z Polski, też jadąca podobną trasę co ja. Dogoniliśmy resztę z rozciągniętej grupki i przez chwilę omawialiśmy dalszą drogę, Stanęliśmy w miejscu, od którego ja akurat wybrałbym inną trasę, kawałek dłuższą ale mniej górzystą. Tak przynajmniej odczytałem z mapy. Goście jednak chcieli jechać ustaloną już wcześniej drogą. Dołączyłem więc do nich i przez resztę dnia jechaliśmy razem. Jazda w grupie była dużo prostsza i zawsze to raźniej paczką. Trzymaliśmy średnie tempo, jednak rozjeżdżaliśmy się na kilkaset metrów na podjazdach. Ten kto miał więcej siły leciał szybciej, później czekał na resztę stawki. Niestety pod koniec dnia zacząłem czuć już zmęczenie w nogach, na dodatek dokuczał mi ból kolana. Przed Tatrzańską Łomnicą we czwórkę pojechaliśmy w zły zjazd, jak się okazało droga prowadziła do autostrady. Dwójka jadąca za nami pojechała dobrze. Na dodatek stracili nas z oczu i jechali dalej myśląc, że nas gonią. W sumie przez to, że musieliśmy się cofać straciliśmy 16km... Niestety z powrotem mieliśmy pod górę, więc wyszło około godzina w plecy. No to wracamy. Ja już wiedziałem, że w ten dzień nie dotrę do Zakopanego. Chwilę wcześniej jeszcze się łudziłem. Pomyłka kosztowała mnie sporo sił i czasu. Postanowiłem dojechać jeszcze kawałek do Tatrzańskiej Łomnicy i tam szukać noclegu. Mógłbym jechać dalej ale następna miejscowość była oddalona o kilkanaście kilometrów i nie chciałem by zmrok dopadł mnie w lesie. I tak do Zakopca nie dotrę, więc zostawiłem na trzeci dzień 50 km. Grupa z którą jechałem odbiła jadąc inną drogą, w kierunku Nowego Targu.
Był piątek. Mała miejscowość jednak dość oblegana przez turystów. Znalezienie noclegu nie było już takie proste. Tułałem się z rowerem z sakwami od jednego do drugiego pensjonatu zostając odprawiany z kwitkiem. W końcu zaczął padać deszcz, co mocno mnie podłamało. Wizja spania na dworcu wcale mi się nie uśmiechała. Bynajmniej nie o tej porze roku, co innego jakby było ciepło. Wrzuciłem na siebie kurtkę i jeździłem dalej. Nocleg znalazłem dopiero ok 20;00. Kolacja i do spania.

dzień 3. 55 km

Obudziłem się o 8, spakowałem i zjadłem śniadanie w hotelowej restauracji. Ból tyłka od siodełka to jedno, ale dalej odczuwałem kolano. 3ci dzień to samo czyli podjazdy i zjazdy. Na szczęście w nocy przestało padać. Do południa asfalt zdążył wyschnąć. Był to najcieplejszy dzień, ok 14 stopni. W słońcu miejscami można było odczuć resztki lata. Tego dnia miałem najkrótszą trasę do pokonania, więc jechałem spokojnie. O 13 byłem już w Zakopanem. Auto stało na miejscu. Pozostało się tylko przebrać i wracać do domu.

Trip mogę uznać za udany. Nie byłem może wystarczająco przygotowany fizycznie i kondycyjnie, gdyż kilka dni później musiałem zmagać się z konkretnymi zakwasami w nogach. W lecie gdy dzień jest dłuższy i ranki cieplejsze spokojnie można wyruszyć dużo wcześniej i jechać o te 2-3 godziny dłużej. W takich warunkach pewnie przejechałbym tę trasę w 2 dni. Wiem, że są osoby jadące kółko dookoła Tatr w jeden dzień, za to na prawdę szacunek. Taki wynik na pewno nie jest w moim zasięgu. Ale też nie jechałem na czas, zatrzymywałem się nie tylko by odpocząć, ale też w różnych ciekawych miejscach, by coś zobaczyć i pozwiedzać. Pozdrawiam chłopaków z którymi jechałem i wszystkich których mijałem na trasie :) Na Słowacji rowerzystów było zdecydowanie więcej. Może dlatego, że był to piątek / sobota. W kolejnym roku chciałbym wyruszyć raz jeszcze, z tym że w końcu może ktoś do mnie dołączy. Polecam trasę każdemu, kto kocha rower i góry - to doskonałe połączenie!

3 dni
215 km
0 awarii

Film z wypadu i kilka fotek:

1. ty to po prostu kochasz...wszystko zaplanowane i dobre nastawienie mimo chłodu jedziesz i jedziesz do zamierzonego celu

2. ty to po prostu kochasz...wszystko zaplanowane i dobre nastawienie mimo chłodu jedziesz i jedziesz do zamierzonego celu

----------------------------------------------------------------------------------------

3. Zdrowa jazda rowerem :) Gratuluję bezawaryjnego przejazdu.

4. Kurczę, niesamowite wyzwanie... Gratulacje ;)

5. Widoczki naprawde prima ,opisy również .Przymierzam się w przyszłym roku do tej trasy, jak do tej pory max 160 km. po górkach

6. Zobacz najskuteczniejsze typy na dzis.

7. Piękne widoki, czyta się przyjemnie, ja wolę jednak z górki zjeżdźać:) MY rodzinnie jeźdzmy po równinach gdzie mieszkamy, góry wolę pokonywać pieszo, ale znam fanów górskiego kolarstwa:)

8. Fantastyczna wyprawa, widoki nieziemskie, normalnie zrobiłeś mi chętkę na taką wyprawę, muszę spróbować w przyszłym roku ;)

9. Perfekcyjna wyprawa.
    Osobiście preferuję wyjazd rowerowy w Beskidy (MTB), ale taka przejażdżka dookoła Tatr brzmi kusząco (chyba jednak wolałbym to zrobić na szosie). :)

1. Na szosie na pewno jechałoby się lepiej, jednak wtedy już nie zabrałbym bagażu. Czyli najlepiej trasę obalić w jeden dzień albo max dwa :)

10. marzy mi się taka wycieczka po Bieszczadach.

11. Też jeżdżę na rowerze, ale nie wiem czy bym podołała...Gratulacje:)

12. Podziwiam :) Wytrwałość jest najważniejsza :) Gratulacje :)

13. Pochodzę z tamtych stron, miło było obejrzeć te zdjęcia ;) jako zapalony "jeździec" xD co sądzisz o rowerze miejskim ? jakoś nie potrafię się dogadać z moim górskim rowerem, jest dla mnie bardzo ciężki we współpracy ;/

1. Hej. Jeśli chodzi o rower miejski to fajna sprawa dla osób nie wymagających "cudów" od jednośladu, głównie dobre do poruszania się jak sama nazwa wskazuje - po mieście :) Mają często koszyczek, są raczej nieskomplikowane w budowie. Pytanie czego oczekujemy od roweru i w jakim terenie jeździmy. Las czy tereny górzyste, nawet niekoniecznie muszą to być Tatry, równie dobrze jakiekolwiek Beskidy będą raczej niedostępne dla miejskiego. Choćby z uwagi na nieodpowiednią pozycję rowerzysty, czy też brak przerzutek takich jak np. w rowerze górskim. Hmm, ciężki we współpracy, tzn? Co dokładnie nie współpracuje? :)

14. Gratuluję, super wyprawa:)))Ja za to "schodziłam" Tatry wzdłuż i wszerz na nogach:))) Pozdrawiam i życzę kolejnych wypraw:)

15. Znane i bardzo lubiane przeze mnie miejsce ! :)

16. Wyprawa naprawdę świetna, szkoda że dawno nie pojawiły się żadne wpisy, mam nadzieję, że jeszcze cos tutaj zamieścicie. Planuję aktualnie podobną wyprawę na koniec sierpnia, póki co trening.

17. Ja interesuje się sportem ale bardziej takim uprawianym przez zawodowców. Szczególnie interesują mnie najświeższe doniesienia ze świata sportowego http://i-gol.pl/, które najcześciej sprawdzam na takich stronach